tiistai 11. huhtikuuta 2017

Liikkujan lakuherkut

Jotkut ihmiset ovat aivan hulluina lakritsiin ja meidän onneksemme sitä saakin pötköinä, paloina, kastikkeena, jäätelönä, jogurttina ja vaikka missä muussa muodossa. Harmillista kyllä, ylenpalttinen lakujen mussuttaminen ei tee hyvää ihmiselle. Se nostaa verenpainetta, ja lakuherkkuihin on yleensä ujutettu mukaan valtavat määrät sokeria. Onneksi on olemassa myös terveellisiä lakuherkkuja, joita on vieläpä superhelppo tehdä. Esimerkiksi seuraavat kolme ovat hyviä välipaloja tai jälkiruokia enemmän tai vähemmän liikkuville lakritsinystäville.

Kaikissa herkuissa yhtenä osana on raakalakritsijauhe, jota saadaan uuttamalla lakritsijuuresta. Lakritsissa on klykyrretiiniä, joka on paljon makeampaa kuin sokeri, joten lakuherkkuihin ei tarvitse lisätä muuta makeutusta ollenkaan. Saatavana on myös miedomman makuista lakritsijuurijauhetta. Huom! Vaikka molempia jauheita riittää makua ja makeutta antamaan vain ripaus, kannattaa kuitenkin olla erityisen varovainen, jos kärsit korkeasta verenpaineesta.


Lakufanin aamupala
  

1 banaani
1 dl puolukoita (pakastettuja tai tuoreita)
2 dl turkkilaista jogurttia (tai 1 dl tavallista maustamatonta ja 1 dl rahkaa)
ripaus raakalakritsijauhetta (esim. Urtekram)

Laita pilkottu banaani ja puolukat lautaselle, kaada jogurtti päälle. Ripottele hiukan raakalakritsijauhetta jogurtin pinnalle. Todellakin ripaus riittää. Jos olet epävarma paljonko on ripaus, niin tässä tapauksessa se on suunnilleen sama kuin teelusikan kärjellinen. Tai vähemmän. Sekoita ja nauti! Lakujoguaamupalaa voi jatkaa myslillä tai vaikkapa pellavansiemenrouheella. Kannattaa myös kokeilla eri marjoja. Esimerkiksi vadelmat sopivat tähän aamupalaan loistavasti.


Lakupehmis – kaverille kans

2 banaania
ripaus raakalakritsijauhetta

Pilko banaanit ja pakasta ne. Tästä lähtien kannattaa aina pilkkoa mustumisvaarassa olevat banaanit pakkaseen, niin lakupehmishimon yllättäessä ei tarvitse odotella banaanin jäätymistä. Kaada jäiset, ehkä muutaman minuutin huoneenlämmössä lämmitelleet, banaaninpalat tehosekoittimeen tai korkeaan astiaan. Lisää ripaus raakalakritsijauhetta ja aja banaanit tasaiseksi massaksi joko tehosekoittimella tai sauvasekoittimella. Tässä puuhassa on parasta olla kohtalaisen tehokas sekoitin, ihan kaikilla smoothieblendereillä ei jäinen banaani soseudu. Lakupehmis on valmista, kun sen koostumus on pehmismäinen. Lusikoi jätski kahteen jälkiruokakulhoon ja tarjoa kaverille myös. Jostain kumman syystä tämä pehmis ei juurikaan maistu banaanille, vaikka sitähän se enimmäkseen on, vaan ihanan herkulliselle lakritsille.


Lakritsitaatelit

Tuoreita taateleita
Raakalakritsijauhetta


Näitä saa kaupasta valmiina, mutta ihan hyvin voit tehdä näitä myös itse. Poista taateleista kivet. Tyyli on vapaa, taateli on tahmainen ja pysyy hyvin kasassa, vaikka joutuisit vähän repimään. Sekoita taateleiden sekaan lakritsijauhe. Yksi teelusikallinen riittää hyvin pariinkymmeneen taateliin. Koska sekä taatelit että raakalakritsijauhe ovat todella makeita, näitä namuja ei tarvitse syödä kerralla kovinkaan montaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti