tiistai 11. lokakuuta 2016

Fitnessiä ja parkouria taivasalla

Muuramen liikuntamahdollisuudet parantuivat harppauksen verran lokakuun alussa, kun Nisulanmäen lähiliikuntapuisto parkour- ja fitness-alueineen valmistui. Puistoon on helppo pistäytyä vaikkapa monipuolistamaan ulkoilulenkkiään lihaskuntoliikkeillä tai touhuamaan lasten kanssa parkour-telineillä kiipeillen. 

Sunnuntaina 9.10. vietettiin puiston avajaisia, ja Syke oli mukana tarjoamalla alueella ohjattua toimintaa. Ohessa muutama tunnelmakuva aurinkoisista avajaisista. 

Hannu Hänninen opasti parkour-radalla. Perheparkourista kiinnostuneiden kannattaa muuten ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen johanna.pitkala(at)muuramensyke.fi. Mikäli kiinnostuneita riittää, koko perheen parkour-kurssi on mahdollista järjestää.


.
Johannalle ja Ninnulle ei tullut erimielisyyksiä, vaan he näyttävät, että pukkitappelu on hauska tapa kehittää paitsi tasapainoa myös keskivartalon lihaksia.


Sitten Ninnu näyttää esimerkkejä, miten fitness-alueen telineillä voi treenata.

Leuan vetäminen sopii kovakuntoisille, mutta leuanvetotelineellä voi tehdä vähän kevyempiäkin liikkeitä ja kehittää käsivarsien lisäksi myös keskivartaloa:



Saman liikkeen voi tehdä myös renkaiden avulla. Alla olevassa videossa näkyy raskas versio, jossa vartalo on lähes vaakatasossa. Kevyemmin liikkeen voi tehdä pitämällä jalat maassa. Mitä edempänä jalat ovat, sitä raskaampi liike ja päinvastoin. Muista pitää keskivartalon lihakset tiukkoina: peppu ei saa roikkua.



Leuanvetotelineellä voi kehittää myös vatsalihaksia. Alla videolla kevyempi versio koukistetuin jaloin. Tuomalla suorat jalat vaakatasoon saat lisää tehoa.


Varsinainen vatsalihasteline on vinolauta. Vatsarutistuksia voi tehdä joko suoraan tai kiertäen kuten alla.



Toisin päin vatsalihasliike tehostuu:



Selkälihastreeni samalla telineellä. Huom! Riittää, että ojennat selän suoraksi, taakse ei tarvitse taivuttaa.



Ja saman voi tehdä kiertäen. Muista kuitenkin ojentaa selkä pitkäksi.



Sitten reisi- ja pakaralihaksiin, joita kyykkääminen treenaa tehokkaasti. Jousen päällä kyykätessä aktivoituu myös useita muita lihasryhmiä. Ota tarvittaessa käsillä tukea. 


Raskaampi versio on käyttää toista jalkaa ala-asennossa maassa. Ylösnoustessa ojenna lonkkalinja suoraksi. Saman liikkeen voi tehdä myös boxilla ilman jousen tuomaa tasapainoefektiä.


Boxilla voi harjoittaa reisiä myös esimerkiksi tällaisella kyykkyliikkeellä:


Ja lopuksi vielä keinun kyytiin rintalihastreeniin. Muista pitää liike hallittuna molempiin suuntiin eli älä anna keinun tulla omalla vauhdillaan eteen, vaan vastusta. Etuasennossa kämmenet ja rintakehä ovat samassa tasossa, älä päästä käsiä liian taakse. Ja vielä: muista pitää hartiat rentoina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti